Winterconcert 2018. Maak kennis met Rossini. Als u ze nu bestelt liggen ze voor u klaar bij de ingang van de kerk.

 

Ons decemberconcert zal plaatsvinden op zaterdagmiddag 1 december, 16u00-17u45 in de Dominicuskerk. Zoals bekend wordt het een Rossini-programma.  Gioachino Rossini, geboren in Pesaro Pesaro, 29 februari 1792 – en overleden in  Passy (tegenwoordig een stadsdeel van Parijs), op  13 november1868),  was een Italiaanse componist. In een periode van twintig jaar (1810-1829) componeerde hij 40 opera’s. (bron Wikipedia).  Behalve uit Il Viaggio a Reims  (1835) zullen we ook stukken uit Maometto Secundo (1820) en La donna del Lago (1819) zingen.
Rossini, voor velen minder bekend dan Verdi, maar qua muziek eigenlijk net zo toegankelijk.
Zijn repertoire was voor veel van onze leden een eye-opener. Dat zal voor de bezoekers van dit concert niet anders zijn. We hopen u te zien in de sfeervolle Dominicuskerk.

Toegangskaarten voor dit prachtige concert kosten € 20,00, inclusief pauzedrankje. Wilt u  meer informatie klik hier om naar de pagina Kaartverkoop  te gaan of  klik hier om rechtstreeks naar het bestelformulier te gaan. Ook is het mogelijk de kaarten te kopen via de leden of per mail, info@operakoor.nl.

Aanvang van het concert op 1 december: 16.00 uur, deur open: 15.30 uur. Toegangskaarten à € 20,- zijn te bestellen via www.operakoor.nl of een half uur voor aanvang bij de ingang van de Dominicuskerk (geen PIN beschikbaar).

Hans Schellevis is onze vleugelbegeleider. De solisten zijn inmiddels bekend. Een prachtig solistenkwartet, namelijk

Gulnara Shafiigullina (sopraan)

Linsey Coppens (mezzo)

 

 

 

 

 

Hans Schellevis (vleugelbegeleider)

Harald Quaaden, tenor

Muziekale leiding: Ago Verdonschot (bariton en dirigent

Nanco de Vries

N.B.

Het kwartet is inmiddels een kwintet  geworden. Wij berichten met groot genoegen dat ook een jonge tenor zijn medewerking heeft toegezegd. Bij ontstentenis van Amand Hekkers, tenor, zijn wij blij te kunnen berichten dat Harald Quaaden, tenor, zijn partij zal overnemen.
Zijn naam: Luca The.

De Russisch-Nederlandse sopraan Gulnara Shafigullina studeerde piano aan het conservatorium van Sint-Petersburg en klassieke zang bij Rimma Volkova. Ze vervolgde haar zangstudie aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze cum laude is afgestudeerd bij Sasja Hunnego.  Ze treedt veelvuldig op, zowel in Rusland als in Nederland. Haar repertoire omvat grote sopraanrollen als Donna Anna in Don Giovanni, Desdemona in Otello, Anna in Maometto Secondo, Tatyana in Jevgeni Onegin en de titelrollen in Iolenta en Ermione,  Lucrezia Borgia en Anna Bolena. Ze zong ook de 9e Symfonie van Beethoven, het Requiem van Mozart, het Stabat Mater en de Messe Solennelle van Rossini en het Gloria van Poulenc. Gulnara heeft verschillende internationale zangcompetities gewonnen.

De mezzosopraan Linsey Coppens haalde haar Bachelor klassieke zang met grote onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen en haar Master aan de Frost School of Music in Miami. Ze vertolkte operarollen in Cendrillon (titelrol), Dido in Dido and Aeneas, Baba the Turk in The Rake’s Progress, Bianca in The Rape of Lucretia, Sandmännchen in Hänsel und Gretel en Mrs. Nolan in The Medium. Ze zong als concertsoliste o.a. in het Requiem van Duruflé, Cantata BWV 182 van J.S. Bach, het Gloria van Vivaldi, het Requiem van Lotti en het Magnificat van Mendelssohn. Linsey won verschillende prijzen op internationale wedstrijden.

De eveneens Nederlandse bas-bariton Nanco de Vries begon zijn zangstudie als bas aan het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en sloot deze cum laude af. In datzelfde jaar was hij prijswinnaar van het Cristina Deutekom Concours en werd hij toegelaten tot de studie voor de Nederlandse Muziekprijs. Hij zette zijn zangstudie voort bij Diane Forlano en ontwikkelde zijn stem verder in het baritonvak bij de Amerikaanse tenor James McCray. Hij werkte met verschillende vooraanstaande dirigenten, orkesten en regisseurs in binnen- en buitenland. Recent zong hij de rol van Christus in de Matthäus Passion met het Brabants Orkest. Hij vertolkte enkele grote operarollen zoals Hollander in Der Fliegende Hollander, Scarpia in Tosca, Balstrode in Peter Grimes, Allessio in La Sonnambula, Boris Godunov (titelrol) en Wotan in Das Rheingold. Hij zong ook als concertsolist o.a. in het War Requiem. Nanco heeft in 2014 met het Amsterdams Opera Koor opgetreden bij een operaconcert in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Hans Schellevis studeerde piano aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Hij maakte naam als begeleider van zowel instrumentalisten als vocalisten en speelde recitals in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Tsjechië, Denemarken, Noorwegen, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Daarnaast begeleidde hij op masterclasses van o.a. Nelly Miricioiu en Elly Ameling. Hij gaf concerten met Cristina Deutekom, Nelly Miricioiu en Bernard Kruysen. Hij was van 2001 tot 2013 als repetitor verbonden aan de NTR-Zaterdagmatinee. Sinds 2006 werkt hij als score editor en publiceerde talloze nieuwe kritische edities, o.a. van Cherubini’s Missa pro defunctis, Mayrs Ginevra di Scozia en  Gounods Messe en honneur de Ste Cécile. Op stapel staat Maometto Secundo voor Bärenreiters Rossini Editie (2019). Hans studeerde orkestdirectie bij Denise Ham in Bournemouth, David Parry in Londen en Arjan Tien in Hilversum. Tot zijn recente engagementen behoren Pelléas et Mélisande en Così fan tutte (voor Opera Studio Nederland), The Old Maid and the Thief voor het Peter de Grote Festival, Il Segreto di Susanna en La Bohème voor de Nederlandse Reisopera en Broers, geïnspireerd op Dirk en Gijsbert Karel van Hogendorp, een voorstelling geproduceerd naar aanleiding van de viering van 200 jaar Nederlandse grondwet.

Ago Verdonschot is sinds 2011 de vaste dirigent van het Amsterdams Opera Koor. Hij voltooide zijn studie aan het Brabants Conservatorium. Hij is ook dirigent van het Rotterdams Opera Koor, van Viva la Musica uit Uden en van het Haarlems Gemengd Koor. Hij draagt naast opera ook de operette een warm hart toe en dirigeert tevens oratoriumwerken. Regelmatig treedt hij op als zanger. Als bariton heeft hij een aanzienlijk repertoire opgebouwd met opera- en operette-aria’s, duetten en ensembles. Zijn liedrepertoire omvat werken van Schumann, Brahms, Schubert, Fauré, Poulenc, Vaughan Williams, Grieg en Straus.

LucaThe
Als 21-jarige rechtenstudent is Luca The verreweg de jongste participant van het Winterconcert. Luca ontdekte zijn passie voor zingen op achttienjarige leeftijd. Na optredens als tenor solist in “Panis Angelicus”, werd hij gevraagd om voor twee koren de tenorsolo van “Die Sieben Worte Jesu am Kreuz” van Cesar Franck te zingen. Binnen een half jaar zong hij in zeven koren, waaronder:  Musica Vocalis, het Haags Vocaal Ensemble onder Béni Csillag, kamerkoor Kwintessens onder Raoul Boesten en het Nieuw Mannheim Koor & Orkest onder Quentin Clare. Luca zong onder anderen de eerste tenor partij in het zeventienstemmige “Path of Miracles” van Joby Talbot, de Negende Symfonie van Beethoven, “Stabat Mater” van Simanovsky, het “Gloria” van Rutter, het “Requiem van Howels” en vele stukken van Arvo Pärt. Op negentienjarige leeftijd werd Luca als jongste leerling ooit toegelaten bij de McCray International Studio for Vocal Arts. Hij volgde gedurende een jaar masterclasses bij James McCray en Zenja McCray. Naast zijn jaarlijkse optredens als solist in “Die Sieben Worte Jesu am Kreuz”, vertolkte Luca voor de zomer “Nemorino” uit “L’Elisir d’amore” van Donizetti.

Harald Quaaden
Harald Quaaden studeerde solozang aan het Maastrichtse Conservatorium, was  lid van de operastudio van het Teatro dell’Opera di Roma en bij Henk Kooijmans. Na zijn studies brachten gastoptredens hem in theaters door heel Europa.

In het oratoriumvak heeft hij een zeer uitgebreid repertoire uitgevoerd, variërend van vroege barok tot eigentijdse werken. In het radioprogramma De Nederlanden voerde hij met pianist Rudolf Jansen liederen van Diepenbrock uit.
Vervolgens zong hij in een groot aantal opera’s van Mozart en met name Rossini. Mede onder leiding van Rossini-specialist Alberto Zedda (Tancredi in de nationale opera van Warschau, in La Donna del Lago in de opera van Avignon en in la Scala di Seta in het Schleswig-Holstein Festival) volgden nog vele Rossini-rollen. De afgelopen jaren breidde zijn horizon zich uit door uitvoeringen van o.m. Elvino (La Sonnambula), Rosillon (Die Lustige Witwe), Don Ottavio (Don Giovanni), Hoffmann (Les Contes d’ Hoffmann), Ismaele (Nabucco), en Alfredo (La Traviata) .In het eigentijdse muziektheater werkte hij mee aan producties van onder meer Het Huis van Bourgondië, ensemble Contraint en Struweel, met welke hij in de producties De Percessie van Sjerpenheuvel en Doodgoed op tournee ging. Hij werkte mee aan wereldpremieres als Hamelin van de Ierse componist Ian Wilson in Schleswig-Holstein en in Nederland in Jean Lambrechts’ suite To Remember.