Amsterdams Opera Koor schittert.
Wat een geweldig concert, hier hebben wij 2 jaar naar uit gekeken. Het was een feest voor iedereen.
Het is een prachtige uitvoering van L’elisir d’amore geworden, met 5 solisten die de sterren van de hemel zongen en er een echte komische opera van maakte.
Wij werden voortreffelijk begeleid door het Promenade Orkest, waardoor wij vleugels kregen. Wij waren heel alert en vormden een hechte eenheid, als koor.
Onder leiding van onze dirigent Ago Verdonschot, die alles goed onder controle hield, leverden wij allemaal een topprestatie.
De dag van L’elisir
Voorbereiding
Voor vertrek naar Amsterdam heb ik wel drie keer gecontroleerd of ik alles had: het muziekboek, mijn schoenen met hakken, de speciale feeststola, de krentenbollen en het make-uptasje. Alles is compleet, dus in de auto naar P+R Zeeburg en vandaar met tram 26 naar het Muziekgebouw. Het bestuur zou er om 10u00 zijn om te inspecteren en te regelen. Het is zondagochtend dus rustig onderweg, waardoor ik om even voor 10u00 samen met Hans en Ans bij de artiesteningang aankom. We zijn net binnen als de telefoon gaat en we horen dat Ineke met de bloemen en de programmaboekjes beneden in de parkeergarage staat. Met elkaar brengen we snel alles naar de juiste plaatsen, verdelen de kleedkamers en nemen met de intussen gearriveerde filmers/fotografen de laatste zaken door. Onze steun en toeverlaat Nora Kim van het Muziekgebouw staat steeds precies op de plek waar wij haar nodig hebben. Inmiddels zijn ook Marijke en Mary aanwezig. Tijd voor een snelle koffie in de artiestenfoyer.
Foto’s en film
De filmploeg gaat de mogelijkheden van het Muziekgebouw verkennen voor mooie plaatjes. Ago en de solisten arriveren. Marijke en Ans wijzen de binnen komende koorleden de weg naar de kleedkamers. De koorleden zijn druk bezig met hun kleding: de dames helpen elkaar met de stola, de heren zorgen dat het strikje bij ieder recht zit. Stipt om 12u30 staan we klaar om naar de hal te gaan voor de fotosessie, waar Ago ons verrast met zijn glittergilet. Eerst foto’s op de trap. De fotograaf staat hoger waardoor we allemaal goed in beeld komen. De filmer heeft nog een nieuw idee voor een opname: we gaan buiten in een halve kring staan op het terras, een drone vliegt over onze hoofden en verdwijnt vervolgens over het IJ. Als hij wegvliegt zullen we zwaaien. De opname wordt voor de zekerheid twee keer gemaakt.
Inzingen en geluidstest
Daarna vlug naar binnen om in te zingen in de grote hal. Terwijl we bezig zijn, varen achter de rug van Ago indrukwekkende zeilschepen voorbij. Het orkest zit al op het podium en het koor loopt snel door de zaal naar binnen om zich daar ook op te stellen. We zingen enkele stukken samen met het orkest en de solisten. Het gaat niet allemaal vlekkeloos: we missen sommige inzetten en het is ook niet allemaal gelijk. We kunnen achter ons zien dat de boventiteling werkt (nog bedankt, Paul). Ago geeft nog enkele bemoedigende aanwijzingen en wenst ons veel plezier en een mooie middag. Om kwart voor twee verlaten we het podium omdat de deuren voor het publiek bijna open gaan.
Eerste akte
We zijn zeer benieuwd hoe gevuld de zaal zal zijn. De laatste stand van de kaartverkoop hebben we nog niet doorgekregen van de kassa. Wel weten we dat er in ieder geval iets meer dan 300 kaarten verkocht zijn, maar de zaal heeft ruim 500 plaatsen. Als we om 14u20 in de coulissen staan, kunnen we via een monitor zien hoe gevuld de zaal op dat moment is: dat valt niet tegen! En er komen nog steeds mensen binnen.
Dan krijgen we het sein onze podiumplaatsen in te nemen en zien we pas goed dat vrijwel alle stoelen bezet zijn. Een geweldig gevoel: zo veel mensen die naar ons komen luisteren! Ago komt het podium op, we gaan staan en de preludio begint. Het is zover: na bijna twee jaar brengen we eindelijk onze Elisir. De concentratie is bijna tastbaar. We zetten vol en op tijd in met ‘Bel conforte’. Zoals tijdens de generale al duidelijk werd, zingen de solisten acterend. Het koor van dorpsbewoners reageert steeds spontaner op de acties van de solisten. Wanneer sergeant Belcore (Emmanuel Franco) opkomt en de dames van het koor een kushand toewerpt, reageren die met een koket kreetje alsof ze het ingestudeerd hebben. En als die klunzige Nemorino (Felipe Carlos) zich steeds meer in de nesten werkt en zich in zijn wanhoop aan het eind van de eerste akte tussen de koordames begeeft, lachen die hem met hun zang wreed uit.
Tweede akte
Na de pauze waarin we met elkaar even kunnen genieten van het succes tot dan toe, begeven we ons weer naar het podium voor de tweede akte. Hierin zit een groot dameskoor: heerlijk om te zingen maar ook met enkele supersnelle passages met wisselende inzetten die vaak ongelijk gingen. Het lukt ons deze keer dankzij grote concentratie en het duidelijke aangeven van Ago om ze in tempo en op de juiste momenten te zingen. Adina (Anna Balaian) speelt al kwinkelerend haar gemene spel met Nemorino en Nemorino weet ieder die hem eerst nog uitlachte diep te ontroeren met zijn prachtige ‘Una fortiva lagrima’. Hij krijgt zijn Adina, Dulcamara (Sam Eggenhuizen) heeft goede zaken gedaan, de dorpsbewoners en het boerenmeisje Gianetta (Elnara Muermans) zijn blij met de afloop en allen zwaaien met een vrolijk ‘Adio’ de vertrekkende Belcore uit. Het applaus is overweldigend en langdurig. Ago, de solisten en de concertmeester krijgen ieder een grote bos bloemen en dan verlaten we moe maar zeer voldaan het podium.
Elly van Logchem, 2e alt
Hier volgen een paar reacties van onze leden:
Ons jubileumconcert L’elisir d’amore van Geatano Donizetti kan na twee jaar uitstel worden uitgevoerd. We zijn wekelijks druk aan het oefenen geweest en telkens wist Ago onze zang te corrigeren en extra te stimuleren.
Zondag was het zover en konden wij optreden. Het Promenade Orkest speelde de ouverturen en het koor zetten goed in. De kop was eraf en geruster konden wij verder zingen. De solisten allen prachtig gekleed hadden voor hun eigen toneel accessoires gezorgd. Met hun zang wisten zij het publiek en koor te ontroeren en diverse malen naast het applaus, een bravo te krijgen. De aria gezongen door Felipe Carlos en aansluitend de aria samen met Anna Balaian werd erg gewaardeerd. Emmanual Franco in zijn rol als charmeur, die met zijn zang en acteren vele harten weet te veroveren. De jonge bas bariton Sam Eggenhuizen verraste velen met zijn acteren en warme stem. Elnara Muermans wist samen met het dameskoor en haar prachtige sopraanstem iedereen weer te ontroeren.
Het AOK kan terugkijken op een geweldig jubileumconcert en Ago heeft alles op zijn manier kunnen dirigeren en het uiterste uit iedereen kunnen halen.
Hans Kapiteijn, 2de bas
……………………………………………………………………
Het optreden van het Amsterdams Opera Koor met het schitterende Promenade Orkest, geweldige solisten, onder leiding van onze super-dirigent: Waren voor mij een groot succes. De sfeer en de zaalvoorzieningen waren uitstekend en alles liep behoorlijk goed. De fotoshoot met en zonder drone waren ook heel goed voor het moreel. Het was fantastisch om mee te maken.
Bert Beets, 2de bas
……………………………………………………………………..
Wat een pech, door de coronapandemie werd ons 70 jarig jubileumconcert twee maal uitgesteld. Zondag 24 april 2022 was het zover en wat een feest! Door een mooie samenwerking tussen het Promenade Orkest, de vijf solisten en het koor, onder leiding van onze dirigent Ago Verdonschot, werd het een fantastisch én komisch concert. We hebben genoten en aan het daverend applaus te horen, de bezoekers ook.
Odette van Engelen, 1ste alt
……………………………………………………………………….
Afgelopen zondag een mooi jubileum concert gegeven: L’elisir d’amore met ons fijne koor, prachtige solisten en een mooi orkest. Alles onder leiding van onze inspirerende dirigent Ago die de tekst van de hele opera uit zijn hoofd kent, waardoor wij als we naar hem kijken, bijna geen muziekboek meer nodig hebben. Organisatie om alles heen, door de mensen van het bestuur, was ook weer top!!
Hennie de Graaf, 1ste sopraan
………………………………………………………………………
Wat een feest om met deze concertante uitvoering van L’elisir d’amore in het Muziektheater aan het IJ mee te mogen doen. Deel uitmaken van een geïnspireerd koor met enthousiaste professionals om je heen!
De lange (gedwongen) aanloop naar dit concert heeft – wat mij betreft – ook veel positiefs gebracht. We zijn doorgedrongen tot details in de uitvoering waar we vroeger niet aan toe kwamen. Daardoor kreeg de handeling vaart en spanning. Ik denk dan aan de dynamische schakeringen, de tempoversnellingen, de delicate inzetten, we konden het allemaal laten zien. En….. onze gelederen zijn na corona flink uitgedund -, je moest het ook laten zien! Getuige de reacties werd het ook gehoord en gewaardeerd.
Na afloop zaten we met een paar van mijn gasten in het restaurant voor een kleine “afterparty”. Een van de gasten (geen operaliefhebber) bleek onder de indruk van de professionaliteit. Van de locatie, de boventiteling, de akoestiek, etc.., het orkest, de solisten maar vooral doordat het één geheel was. De muzikale leiding leverde een grote prestatie. Wij besloten dat tv programma’s als Maestro geen recht doen aan het moeilijke vak van dirigent.
Ik kijk uit naar de opnamen die van het concert gemaakt zijn, ook natuurlijk om de spannende drone-beelden, maar vooral om te zien en te horen wat de bezoekers hebben meegemaakt.
Guus Post, 2de bas
…………………………………………………………………………………
Evaluatie concert 24 april 2022 door projectlid Anne-Marie Houtepen (ROK)
Beste koorleden en Ago,
Wat heb ik genoten!
En wat was ik gesloopt na 5 dagen achter elkaar zingen (waarvan 1x repetitie in Rotterdam).
Nog dagenlang heb ik van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat de muziek en de teksten in mijn hoofd gehad (“ei, perde la testa de rider mi fa” en “fralieti contenti gioconda brigata” )…
Het bleef maar spoken!
En wat een mooie recensie in de opera gazet! Gefeliciteerd allemaal met dit fantastische resultaat!
Ook de solisten hebben het erg goed gedaan en leuk met het koor gespeeld (met name bij de alten). En wat een belevenis om met zo’n groot orkest te musiceren. Kortom, alle lof!!!
Maar goed, ik wil bovenal jullie mijn complimenten geven!
Jullie zijn een gezellige club enthousiaste zangers en jullie hebben mij me echt welkom laten voelen. Het was voor mij dan ook echt geen opgave om gedurende 2 maanden op en neer te rijden naar Amsterdam. Ik zei al gekscherend tegen mijn maatje “035” dat als Amsterdam wat dichter bij de bewoonde wereld zou liggen, ik graag ook bij jullie zou komen zingen.
Natuurlijk zijn mij ook wat dingetjes opgevallen zoals het wat rommelige verloop van de repetities (iets meer discipline zou de effectiviteit van de repetities ten goede komen) maar het fijne en tevreden gevoel en de fijne sfeer onderling overheerst!
Dank jullie wel dat ik met jullie mee mocht doen en een bijzonder dankjewel aan Elly voor alle (tijdige) informatie.
In ieder geval tot 14 mei in Rotjeknor of de week erna bij ‘van smartlap tot opera’!
Tot ziens!
Met muzikale groet,
Anne-Marie Houtepen
Alt ROK